Följ mig som åskådare på livets arena med lärandet i blickfånget!

Som lärare, fortbildare, småbarnsmamma, fritidsfilosof och livsåskådare är jag ständigt omgiven av lärande! Men är vi inte alla det?

Mellan himlavalvets oändlight och den minsta ivägflygande frökapseln från maskrosen på sommarängen finns frågorna om livet. De kan tyckas stora för en del och små för andra!

Alla möten ger kunskap och kunskap ger lärande, lärande om livet!

Följ mig i en del av dessa möten- med både små och stora människor. Med både stora och små frågor!

onsdag 13 april 2011

Omdömeslös!

Har blivit Omdömeslös för denna gång! Skrivkrampen kan få mjukna upp sig och stämbanden får vila ett tag när jag nu är klar med de skriftliga omdömena och utvecklingssamtalen för denna termin.
Men vad roligt det har varit och vilka fantastiskt givande samtal det gett! Att se eleverna sträcka på sig och visa upp vad de lärt sig sedan sist och att få backa upp dom i detta genom att visa på deras framsteg i sitt lärande.
Jag vet att det är mycket att ta in i sin bedömning, att reflektera kring. Jag vet att det tar tid att formulera sig i de skrifltiga omdömena så att det ger en professionell formativ bedömning. Men jag tycker att utvecklingsplanen, det skriftliga omdömet och framförallt samtalet är ett oerhört bra verktyg för oss alla. Redan där, i en formativ bedömning och i ett strukturerat trepartssamtal har vi höjt vår status! Genom att vara professionella!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar